25 juli 2021

Hoe richt je een B.V. op?

Hoe richt je een B.V. op? Dit zal ongetwijfeld een van de eerste vragen zijn die in je opkomt als je besloten hebt om een besloten vennootschap op te richten. Voor het oprichten van een B.V. moet je iets meer stappen zetten dan bij veel andere ondernemingsvormen het geval is. In dit artikel nemen we met je door wat er komt kijken bij het oprichten van een B.V. en geven we je een tip hoe je het voor jezelf heel makkelijk kunt maken.

Waarom een B.V. oprichten?

Er zijn diverse goede redenen aan te voeren waarom het een goede keuze is om een B.V. op te richten. Een van de redenen heeft betrekking op de aansprakelijkheid. Een directeur en grootaandeelhouder (DGA) of de aandeelhouders zijn niet met hun privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden mits er geen sprake is van wanbeleid. Daarnaast is het fiscaal een aantrekkelijke keuze om een besloten vennootschap op te richten als de organisatie een wat hogere omzet genereert. Dit is de reden waarom voor de grotere ondernemingen vaak gekozen wordt voor een besloten vennootschap als ondernemingsvorm. 

Hoe werkt het oprichten van een B.V.?

Zoals aangegeven is moeten er voor het oprichten van een B.V. iets meer stappen gezet worden dan bij het oprichten van bijvoorbeeld een eenmanszaak of een V.O.F. het geval is. Voor het oprichten van een B.V. moet immers een notariële akte worden opgesteld. Hierin moeten alle statuten worden opgenomen. Dit is een schriftelijke weergave van welke procedures in het bedrijf gelden en wie de verantwoordelijkheid draagt voor welke zaken. Daarna zal de notaris ervoor zorgdragen dat de besloten vennootschap wordt ingeschreven in de registers van de kamer van koophandel. Een andere stap die gezet moet worden bij het oprichten van een B.V. is het openen van een zakelijke rekening. Hierop moet een geldbedrag worden gestort. Dit mag overigens een symbolisch bedrag van 1 eurocent zijn. Tot slot zijn er diverse administratieve- en fiscale zaken die geregeld moeten worden. 

Persoonlijk advies en begeleiding bij de oprichting van een besloten vennootschap

Het oprichten van een B.V. is voor veel ondernemers een stap in het onbekende. Dit komt vooral omdat er ook meerdere administratieve- en fiscale aspecten hierbij een rol spelen. Veel ondernemers maken bij het zetten van deze stappen gebruik van de diensten van een financieel specialist. Deze persoon zal niet alleen persoonlijk advies geven over hoe je een B.V. opricht maar ook zorgen voor een maatwerk begeleiding geven bij het doorlopen van dit traject. Daarnaast zal de financieel specialist ook de benodigde ondersteuning bieden bij de administratieve- en fiscale stappen die gezet moeten worden bij de oprichting van een besloten vennootschap. Op deze manier kunnen ondernemers op een hele makkelijke manier de stappen doorlopen die nodig zijn voor het oprichten van een B.V.